Hat lábbal a fejlődésért – Csák Petra, terápiás kutyafelvezetővel beszélgetünk

Zsófi – hivatalos terápiás kutya.
Csipesz – terápiás kutya tanuló.
Petra –  a kutyák kiképzője, idősek és gyermekek terápiás fejlesztője.

Hogy lettél Zsófi gazdája?

Én a Herosz Állatvédő Egyesület szentesi állatmenhelyén dolgoztam önkéntesként, amikor egyik nap valaki behozott egy tündéri, másfél év körüli magyar vizslát. A menhelyen el is nevezték őt Zsófinak. 2010 nyarán, egyik reggel kimentünk a menhelyre etetni, és akkor láttuk meg hogy Zsófi egész teste szét van marva. A kennel társai szétmarták, ekkor annyira megsajnáltam, hogy nem hagyhattam ott sínylődni, ezért hazahoztam magammal. Miután felépült, elkezdtem vele kijárni a Szentesi Kutyaiskolába, ahol Búzás Ádám segítségével lefektettük nála az engedelmes kiképzés alapjait.

 Hogyan kezdődött a terapeuta karrieretek?

2012-ben pár barátnőmmel, és ózdi ismerőseikkel alapítottunk egy segítőkutyás egyesületet, de mivel a távolság miatt nem tudtunk Ózdra eljárkálni rendszeresen, ezért fél év múlva a Hanimec Terápiáskutya és Sport egyesülethez kerültünk. Gyógypedagógus hallgatóként Szegeden és Vásárhelyen láttam először terápiás kutyákat dolgozni. Mivel akkor már nagyon benne voltam a kutyázásba a menhelyen, és Zsófit is rendszeresen képeztem, barátnőim és szüleim javaslatára leteszteltük, és alkalmasnak bizonyult a terápiás munkára. Így kezdtem átállni vele a segítőkutyás feladatok tanulására, sok trükköt tanítottam neki, olyat, amit a gyerekek is tudnak vele játszani.

Honnan tudtad, hogy Zsófi kiváló terápiás kutya lesz?

Zsófi egy elragadó személyiség! Magyar vizsla létére meglehetősen nyugodt kutya, nagyon szereti az emberi törődést, és nagyon imád dolgozni. Semmilyen agressziót nem mutat, még ha az ételét veszi is el akárki, vagy ha belecsípnek, vagy rálépnek valamely testrészére.

A terápiás kutyákat már 7-8 hetes korukban el kell kezdeni képezni. A szocializáció nagyon fontos a kutyáknál, a különböző közlekedési eszközökkel megismertetni, kutyákkal összebarátkoztatni, és persze az alap engedelmes feladatokat megtanítani (ül, fekszik, marad, behívás). Ezekre a feladatokra épülnek a különböző trükkök elsajátítása, amikkel később munka során dolgozni tudunk, és persze nem árt, ha a kutya egyéb segítő feladatokat is tud, például tárgyak feladása, tehát ha idősek otthonába vagyunk, akkor fel kell tudja adni a mozgáskorlátozott idős ember kulcsát, ha leejti vagy a cipőjét odahozni stb.

A kutyának kézjelre és szóbeli parancsra is végre kell hajtania a feladatokat. Vannak gyerekek, akik nem tudnak beszélni, ők kézjellel kérik a kutyától a feladatokat, de akik például beszédfejlesztésre szorulnak, náluk nagy erővel bír, ha a kutyához kell beszélniük és így kérni a trükköt. Kell, hogy másoknak is végre hajtsa a feladatokat, amiket kérnek tőle, ha erre a gazda engedélyt adott. A kutyának tűrnie kell a „nyúzást”, mikor egyszerre sokan simogatják, ölelgetik, kiabálnak körülötte.

Zsófi, terápiás kutya

 Miben tud segíteni egy terápiás kutya?

Egy terápiás kutya nagyon nagy motivációt jelent a gyerekeknek a tanulás során. A kutya puszta jelenléte is növeli a tanulás iránti kedvet. Ha a kutya jelen van a napközimben, akkor még azok is megcsinálják a házi feladatot, akiket egyébként semmilyen módszerrel nem tudok rávenni a munkára! Például történelem órán olyan gyerekek bátorodtak fel és jelentkeztek, akik hangját egyébként hallani sem lehet órákon. A gyerekek kooperációját és empátiáját is ki tudja alakítani a kutya, mert vele könnyebb elfogadni az egymás közötti különbségeket, és könnyebben tudnak együtt dolgozni. A terápiás játékokkal fejleszthető a gyerekek mozgása, beszéde, memóriája, téri orientációja, kooperációs készsége stb.

Az időseknél a kutya jelenléte jó hatással van a vérnyomás, vércukorszint normális medrébe terelésére. Az idősek otthonában – a néha unalmas pillanatokat- is fel tudja dobni a kutya jelenléte. Náluk is lehet mozgást fejleszteni, például kutyasétáltatással, mert a kutya kedvéért a sokszor nehéz mozdulatokat is megteszik. A memória fejlesztésében is szerepet játszik a terápiás foglalkozás, például az Alzheimer kórban szenvedőknél a taktilis érzékelés fejlesztése. A kutyás foglalkozás után lesz egy közös témájuk a lakóknak, ami kapcsán könnyebben tudnak egymással barátságokat kötni.

Csipesz


A honlapodon nem csak Zsófi a négylábú főszereplő, hanem feltűnik ott egy kisebb kutyus is, Csipesz. Ő ki?

Csipesz az én 5 hónapos magyar vizsla kutyusom. Azért hívják Csipesznek, mert egy gyerekbarát és egyedi nevet akartam neki adni. Őt is terápiás kutyának szánom, de még csak tanuló fázisban van, mert nagyon fiatal. Ahhoz hogy terápiás kutya legyen, még sokat kell tanulnia, és be kell töltenie a minimum 1 éves kort. Nyáron vásároltam Nagymágocson, a Volhard féle kölyök teszttel választottam ki erre a feladatra. Ezzel a teszttel tudtam megfigyelni a kutyus dominanciáját, agresszióját, hogy fél- e a zajoktól vagy az idegen tárgyaktól, milyen az apport készsége, mennyire követi az embert, mennyire bírja ha lefogják… stb. Nagyon jól sikerült ez a teszt, ezért hoztam őt magammal, persze attól, hogy egy kutyának jó a kölyök tesztje még nincs elkönyvelve, hogy terápiás kutya lesz.  Csipeszke ezért tanul, hogy minden követelménynek megfeleljen, könnyedén lesi el Zsófitól a trükköket, így könnyű őt tanítani. Mindkét kutyus nagyon hamar megismeri az új trükköket, élelemre könnyű őket motiválni! Remélem jövőre már két kutyával fogok tudni dolgozni, mert egy kutya nem tud annyit dolgozni, hogy mindennap tudjak vele intézménybe járni. Ha nagyon leterhelem, akkor egészségügyi problémák is kialakulhatnak nála.

 Hogy viszonyul a két kutyus egymáshoz?

Zsófi nagyon jól viselte, hogy jött nyáron hozzánk egy kis „betolakodó”. Nem volt sohasem élelemféltés, vagy egyéb veszekedés. Zsófi személyisége elég nyugis, ő nem a hiperaktív vizsla, ellenben Csipesszel! Ő még nagyon pörgős, le se lehet fárasztani, ezt unja meg néha Zsófi, amikor már órákon át ugrál a fején a kicsi, akkor odamordul neki, hogy ennyi elég volt! – de sosem bántotta a kiskutyát. Jól megvannak, együtt esznek, – van hogy egymás tányérjából is-, Zsófi tanítja a kicsit körtét szedni a fáról, diót törni és egyéb itthoni fortélyokra. 🙂

 

 

Mennyi időt gyakoroltok egy nap a kutyusokkal?

Zsófival mostanában már csak új trükköket tanítok, vele már itthon nem szoktam sokat gyakorolni, hiszen heti több napot odavagyunk terápiás foglalkozást tartani, ő ott le is fárad. Csipesszel hétvégenként kutyaoviba járok, és délutánonként többször 5 percet gyakorlunk.

 

Milyen feladatokat tud Zsófi teljesíteni?

Tudja az alap engedelmes feladatokat, gondolok itt az ül, fekszik, helyben maradás, behívás stb. Trükköket is tud: tolatás, szlalomozás lábak között, bukfenc a földön, pörgés, kúszás, meghajlás, pacsi adás, „adj egy ötöst”, messziről integetni, lábak között sétálni, felugrani, pitizni, parancsra ugatni…

Segítő kutyás feladatok közül például kulcs, telefon feladása. Tárgyak visszahozása, átadása. Zokni lehúzása, cipő kikötése, ajtó kinyitása (amit télen nem szeretek, mert kinyitni tudja csak, de becsukni nem, ezért télen kihűl a ház, ha kinyitja az ajtót  🙂 )

Hogyan zajlik egy terápiás foglalkozás?

A foglalkozást köszöntéssel kezdjük, például pacsi kérés egyesével vagy simogatás, ismerkedés a kutyával. Ezután attól függ, milyen órán vagyunk, olyan fejlesztési területekre megyünk rá, például történelem órán a memória-, beszédfejlesztési feladatokat vesszük előtérbe. Testnevelés órán például téri orientáció, mozgásfejlesztés stb. a játékokat ezekhez igazítom. Óra végén pedig elköszönésképpen mindenki egyszerre megsimogatja Zsófit, ő pedig ugatással elköszön tőlük.

A gyerekek nap, mint nap több rajzot küldenek a kutyáimnak, amiért cserébe mi is küldünk nekik rajzokat: be szoktam festeni a kutyáim mancsát és mancslenyomatokat küldünk a gyerekeknek. Minden nap megállítanak a folyosón, hogy mikor jön már Zsófi kutya.

Mely intézményekbe szoktatok kijárni terápiás foglalkozást tartani?

Én a szentesi Rigó Alajos Általános Iskolában dolgozom, itt értelmileg-, és tanulásban akadályozott gyermekek tanulnak. Itt szoktunk Zsófival több osztályba is bejárni, például testnevelés órát tartunk, ahol mozgásos játékokat lehet Zsófival játszani, például akadálypályán végigmenni Zsófit követve, faroklopó fogócska, utánozd a kutyát játék, kalózos játék ( akkor mehetnek a terem egyik végéből a másikba mikor a főkalóz=Zsófi alszik/fekszik, amikor felébred/feláll szoborrá kell válniuk, ezt lehet pókjárásban, tyúklépésben), de több játékot is kitaláltunk már.

 

Legutóbb történelem órán voltunk bent, ahol Zsófi osztotta ki a feladatokat a kiskosarát a szájában cipelve, majd ráfeküdt a szócsíkokra, ki kellett találniuk a gyerekeknek melyikre feküdt. Itt a gyerekek jutalomfalatokért dolgoztak, és a jó válaszokért begyűjtött jutifalatokat az óra végén beválthattak Zsófinál trükkökre, játékokra.

Emellett Szentes környékén járunk egyéni fejlesztéseket tartani halmozottan sérült gyerekek számára, kijárunk azokhoz a gyerekekhez, akik nem tudnak az intézménybe bejönni. A Szentesi Református Idősek otthonába is el szoktunk látogatni, ott az időseknek kutyás foglalkozásokat tartunk. De járunk óvodákba, iskolákba is, ha hívnak minket. 🙂


Mitől vagy biztos abban, hogy a kutyád nem fog senkit megharapni?

Ismerem a kutyámat, többször bizonyított már (a vizsgán is), hogy hiába lépnek rá, rúgják meg, csípnek bele, ölelgetik, ő nem támadott ki egyik helyzetben sem. Biztos vagyok benne, hogy vihetem akárhova, ő nyugodt és kiegyensúlyozott fog maradni mellettem.

 Milyen pozitív változást hoz egy ember életében, ha kutyatartóvá válik?

A kutya nagyon jó hatással van mindenkire. Egy kutatás alapján azok az emberek, akik állatot tartanak, sokkal egészségesebbek és tovább élnek. Ezért van az, hogy például a rákos betegek, akiknek van kutyájuk – vagy más állatuk – , sokkal könnyebben képesek kigyógyulni a betegségekből. Az időseket megnyugtatja a kutya jelenléte, és így soha nincsenek egyedül. Van kihez szólniuk, aki készséggel megtesz a gazdi kedvéért akármit, egy biztos pont, akire rábízhatjuk az életünket.

A gyermekeknek meg azért fontos a kutya, mert az etetése, fésülése, fürdetése a gyermekek gondoskodási lehetőségeiket testesíti meg, képes lesz ezt kivetíteni az életük más területeire is, és sokkal empatikusabbá válnak. Jó játszótárs is – ha a kutya megfelelően van nevelve, jól van szocializálva, akkor sohasem lenne képes bántani a falkájához tartozó tagokat, így a gyermekeket sem. Azért fontos, hogy eljárjunk a kutyánkkal kutyaiskolába, mert a jól nevelt kutyával sokkal könnyebb a kutyatámadásokat, és a kutyák rossz viselkedését elkerülni.

 

 Gyermekkorodban is volt kutyád?

Igen, mindig is volt itthon kutyánk amióta élek, előfordult, hogy az utcáról hoztam haza kiskutyát. Kiskoromban egy idősebb kutyatenyésztő néninek segítettem a kutyáit ápolni, sétáltatni, ezért cserébe nekem adta az egyik westi kutyusát. Ő volt az első, aki már igazi családtaggá vált; bent lakott a házban, sokat kellett ápolni fehér szőrét.

Miután a westi kutyusom elpusztult, el kezdtem kijárni a szentesi menhelyre. Ott önkéntesként segítettem a kutyák etetésében, ápolásában, sétáltattam őket, és kenneleket takarítottam. Nagyon élveztem minden ott töltött időt. Sokan mondják, hogy nem tudnának kijönni és nézni a szenvedő, gazdátlan kutyusokat, én pedig pont azért jártam ki, hogy ha máshogyan nem is, de így tudjak nekik segíteni.

Álmom az, hogy ha majd egyszer lesz annyi pénzem, akkor a város szélében létrehozok egy kis tanyát, ahol menhelyes kutyákat fogadnék ideiglenesen örökbe. Kiképezném őket az alapokra, és így lehetne őket örökbe adni, hogy már szobatiszták, tudnak ülni, feküdni, helyben maradni. Pórázon ügyesen sétálnak, és jól vannak szocializálva. Emellett ezen a tanyán szeretnék többféle állatot is tartani, hogy gyerkőcöket tudjak fogadni iskolákból, óvodákból és a természetismeret órákba be tudjak segíteni az állatok könnyebb megismerésében, mert ha látják, hogy néz ki egy tyúk, hamarabb megjegyzik mit is tanultak róla.

Ha valaki szeretne az intézményükbe meghívni titeket, hol keressen?

Megkereshetnek e-mailben: csak.petra@gmail.com , vagy megtalálnak a Rigó Iskolában minden délután, vagy a szentesi kutyaiskolában hétvégenként 9 órától.

 

 Laskai Nelli

 

Ez is kedvelheted:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.