Okosbaba

Megosztás

Az iskolai évkezdés kapcsán ismét több helyen olvashattunk pro- és kontra érveket amellett, hogy jó-e ha a gyerekek úgy kerülnek be az iskolába, hogy tudnak olvasni és számolni.Akik azt mondják, hogy jobb, ha nem tudnak, tévednek.  Eléggé elavult és egyben kényelmes felfogásúnak számít, akik szerint majd a gyermek az iskolában megtanul. 


(Annak ellenére mondom ezt, hogy elvileg az első elemi ezt hivatott elérni.)

Jártam egy egynapos tanfolyamon.  Itt találkoztam Noellel, aki 8 hónapos volt. Szülei 2 hónapja mutattak neki  számkártyákat. 1-100-ig piros pontok halmazát. Egymás után: 8,42,56,78,97,43,10 és megint, összekeverve is, és megint. Majd a kérdező megkérdezte a  42 és 43-as táblát kézben tartva , hogy Noel, melyik  a 42-es? És rámutatott a fejével. Majd összekeverték és ismét. És sosem tévedett. Hihetetlen volt! Nekem a 8-as  után már elveszett a fonal.

Hogy mi is ez a tanfolyam.? Röviden csak okosbaba szeminárium programja, amelyet Vankó Magdolna , a program hazai honosítója és „anyja” tartott .

Az ütemterv már kis korban megtanítja a gyerekeket olvasni, számolni és mindenekfelett gondolkodni. Nem zseniket képeznek azok, akik alkalmazzák a mindennapokban, de az elmondható, hogy az életük során bármit, hangsúlyozom bármit könnyebben, rövidebb idő alatt el tudnak sajátítani, mint akik csak később kezdik el az agyuk tornásztatását.

Több kutatás rámutatott, és egyre többet is olvashatunk arról, hogy gyerekkorban milyen hihetetlen mennyiségű információt tud befogadni a kicsik agya. Gondoljunk csak arra, hogy megtanulnak beszélni , járni … Ezért minél korábban odafigyelünk gyermekünk fejlesztésére, annál inkább természetesnek tűnik neki a tanulás, és nem fogja fel nyűgként. Naponta 10-15 perc közös játék és rövid időn belül óriási fejlődésnek lehetünk tanúi.

És ne felejtsük el azt sem, hogy több országban már 4 éves korban elkezdik a gyerekeknek tanítani az olvasást és írást.(Magyarország egy kicsit le van maradva ebben a tekintetben.)

Hogy mi is a program?

Szó-, szám – és fogalom kártyákat mutatva (egyszerre csak egyfélét), az ismétlés erejét kihasználva, rögzítjük gyermekünkben a tanulandó kifejezéseket.

Fontos, hogy mekkora a betű mérete és színe, mert az elősegíti a rögzülés sebességét.

A gyerekeknek 40 hónapos koráig van ún. mennyiséglátási-képességük. Ez kb. ahhoz hasonló, mint ahogy egy-egy autista egyénnél hallottuk, hogy ránéz egy halom gyufára és megmondja pontosan mennyi. Ezt a képességet minden gyerek elő tudja hívni egy kisebb gyakorlás után.

Eleinte a környezetükben élő emberek és tárgyak szóképét írjuk le, mutatjuk gyermekünknek, majd idővel kibővítjük a kört.  Pár hónap elteltével már idegen nyelven is tehetjük mindezt. Ha nem ismerjük alaposan az idegen nyelvet, akkor ügyeljünk a pontos kiejtésre. Fél év után keressünk másik nyelvet.

Így mire iskolába kerül és elkezdődne a „nyögve” tanulás, a memóriájából elő tudja hívni az adott nyelv alapjait, ezáltal rövid időn belül folyékonyan megtanul beszélni.

Akinek felkeltette az érdeklődését a program, bővebben a www.vankomagdolna.hu weboldalon olvashat. A legközelebbi okosbaba  szeminárium Budapesten október 16-án, szombaton 9.00 órától lesz a Happy Garden családi napköziben, – Budapest XII. Irhás árok 65.,  ahol az ott dolgozó óvónők szintén használják az okosbaba programot, egy kanadai nyelvtanárnő segítségével. Így a gyerekek akcentus nélkül sajátíthatják el, mintegy második anyanyelvükként az angolt.

Kászoni Edit

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.