Törvénymódosítás – bővülő osztálylétszám

Megosztás

“A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) a köznevelési törvény módosítását, az eddigi maximális osztálylétszámtól való eltérés lehetőségét kezdeményezi az általános iskolai túljelentkezések kezelése érdekében. Ez azt jelenti, hogy 27 helyett akár 32 gyerekkel is indulhatnának osztályok.”

(eduline.hu)

iskolasokIskoláskorú gyermekek édesanyjaként teljesen értetlenül állok a törvény ilyen jellegű módosítása, az osztálylétszám emelése előtt.

Pár éve megkezdődött az iskolák bezárása, átszervezése a racionalizálás  jegyében, melynek hatásaként naponta tapasztalható a nagy létszámú ovis, iskolás csoportok hátránya. A pedagógusok foglalkoztatottsága egyre csökken, pont úgy, mint az egy főre jutó terület, ahol a gyermekek napi 6-8 órát töltenek el.

Az osztály alap zsivaja feszültséget vált ki tanárból, gyermekből egyaránt. Sok helyen a differenciálás, tehetséggondozás háttérbe szorul. Sem idő, sem kapacitás nincs arra, hogy a sok adminisztráció, elvárt teljesítmény mellett kutassák, biztassák a kiemelkedő tehetséggel bíró diákokat, vagy arra, hogy az éppen lassabban érő gyermeket hagyják a saját tempójában fejlődni.

Sűrűn beszélgetek pedagógusokkal. Alsó -, felső tagozatban, középiskolában tanítókkal egyaránt. Az órán sietni kell, az előírt anyagot le kell adni, mert különben a kompetencia mérés eredménye nem lesz briliáns, ami nyilván nem vet jó fényt senkire. Az adminisztráció naprakész elvégzése szintén a felkészülésből, a gyermekkel eltölthető időből vesz el.

A fegyelmezés hosszú és egyre hosszabb perceket kíván, a tanóra nem egyszer akad meg emiatt. A kollektív büntetés pedig a kisgyermekek igazságérzetét sértheti. Saját tapasztalat alapján mondom ezt, kislányom nem igazán érti, hogy amikor mások rendetlenkednek, neki miért kell abbahagyni az ebédet és percekig állni, amíg újra csend és rend nem lesz. De tényleg, miért is?

Nem szívesen cserélnék a pedagógusokkal. Az elvárás, a megfelelési kényszer szorítja őket, miközben a szakma iránti tisztelet és a gyermekek szeretete az, ami miatt ezt a pályát választották. És pont az ebben történő lubickolásra van legkevésbé lehetőségük.

Az intézményekben a termek szűkülnek, a nebulók stresszesebbek. A hatéves gyermekek oviból suliba történő  átvezetése komoly és odafigyelést igénylő feladat. 27 fő is sok már egy pedagógusra, nem hogy 32!

A törvény kimondja, a hatéveseknek menniük kell az oviból. Mennek is, ami miatt meg túl sok gyermek kezdi meg az első osztályt – amit a jelen rendszer nem bír kezelni.

De miért az osztálylétszámot kell emelni? Miért nem lehet iskolákat megnyitni, termeket, pedagóguslétszámot bővíteni? Csökkenne a munkanélküliség és nagyobb hangsúlyt kaphatna az oktatás minősége.

Vagy ez most nem cél?

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.